Bestyrelsens beretning for året 2025

Herunder fremgår bestyrelsens beretning for året 2025 som fremlagt på generalforsamlingen 21. april 2026:

Sammenlignet med de forrige år har 2025 for Bovense Strands Vandværk været et roligt år uden de store eller alvorlige hændelser. 

Der er oppumpet ca. 25.000 m3 vand, brugt ca. 4.000 m3 til skylning og dermed udpumpet ca. 20.000 m3 til de omkring 300 forbrugere. Således er spildet på ca. 4,5%, og der skal derfor ikke betales strafafgift til staten. 

I området omkring vandværket kan man nu rent fysisk se det areal, der er beskyttet af BNBO-aftalen, idet der er udsået vild flora i området. Som tidligere nævnt er aftalen gældende for 3 år, og skal så erstattes af en varig aftale, som vi endnu ikke kender omfanget og konsekvenserne af. 

I den netop afsluttede valgkamp har der været meget fokus på forurening af vort drikkevand. Vi kan glæde os over, at de hidtidige kontrolundersøgelser af vandet fra Bovense Strands Vandværk har påvist indhold af bekæmpelsesminder under de gældende grænseværdier, ligesom indholdet af nitrat, der jo stammer fra kunst- og naturgødning, med 3,5 mg/I, er langt under den gældende grænseværdi på 50 mg/I, og også under den af Magnus Heuniche foreslåede på 30 mg /I, men noget over de strenge krav som nogle eksperter foreslår, på omkring 1 mg/I.

Vandværkets indvindingsområde strækker sig fra Bovenses østlige bygrænse næsten til storebæltskysten. Da det grundvand der ophentes stammer fra nedbør, der faldt for 50-100 år siden, så man kan sige, at vi lever på en tikkende bombe. BNBO-området er for beskedent til rigtig at påvirke noget, og det vil gå en årrække før et udvidet område uden sprøjtning og udbringning af husdyrgødning vil have effekt. 

Og hvem skal kompensere landmændene for deres afgrødetab? Vandværket? Det bliver meget dyrt! Staten? Det bliver en langvarig proces at få det gennemført – og dyrt! 

Bestyrelsen har overvejet om man skal indføre fjernaflæste vandmålere. Disse koster ca. 2.000 kr/stk. Hertil installation og ikke mindst en årlig tarif for aflæsning og udskrift af aflæsningsresultatet. 

I min optik er det at løfte låget på målerbrønden og notere visningen på tælleren en ringe ulejlighed, som ikke retfærdiggør udgiften til en ny måler, men lad os få en tilkendegivelse om sagen. 

I årets løb har der været et par episoder med overgravning af forsyningsledningen, hvilket understreger vigtigheden dels af det store arbejde der er gjort af bestyrelsesmedlemmerne med at registrere ledningsforløbet til LER (Ledningsregisteret), dels at man før gravning orienterer sig hos LER om ledningens forløb, hvilket gøres elektronisk. 

I samme forbindelse skal jeg opfordre til at man melder til bestyrelsen, hvis man mistænker ledningsbrud på egne eller fælles arealer, så unødigt vandspild undgås.

Jeg vil hermed takke bestyrelsen for dens gode arbejde i det forløbne år. En særlig tak til Jens Johansen og Jacob Schousboe, der som de nærmest boende er de personer, der er til rådighed ved driftsforstyrrelser eller andre akutte problemer, men ikke mindst vil jeg rette en varm tak til Bent Jensen. Du har i mange år været den, der har passet vandværket, med stor entusiasme og grundighed har påtaget dig små og store reparationer, holdt styring og indretning ajour og holdt dig orienteret om lovgivning og regler for vandværksdrift, så man trygt kunne stole på at værket var i gode hænder. 

Det bliver svært at undvære dig, og også dyrt, for nu skal vi have ekstern hjælp til mange af de opgaver, du har løst. 

Bestyrelsen håber, at du vil få et godt næste otium. 


    Top